PENGEMBANGAN MEDIA ULAR TANGGA MATERI PERTUMBUHAN DAN PERKEMBANGAN TANAMAN UNTUK MELATIH KEMAMPUAN LITERASI PADA SISWA KELAS III SEKOLAH DASAR
DOI:
https://doi.org/10.55719/jpb.v4i1.1310Keywords:
snakes and ladders media, valid, practical, effective, literacyAbstract
This research is a development research which aims to develop learning media, namely Snakes and Ladders media on Thematic learning materials. The researcher took Theme 1 Sub-theme 4 Growth and Development Plants on Learning Objects 1 in class III SDN Tenggerkulon. The purpose of the researchers to develop the snakes and ladders media is to find out the validity, practicality, and effectiveness of the snakes and ladders media that was developed. Development is carried out using the ADDIE model which consists of 5 (five) stages, namely analyze, design, develop, implement, and evaluate. The data analysis technique used is validity data analysis, practicality data analysis, and effectiveness data analysis. Based on the validation test, it was found that the developed Snakes and Ladders media has sufficiently valid criteria to be used with the percentage for material experts 77%, media experts 92%, and linguists 63.3%, and product revisions have been carried out so that it can be tested in the field. The percentage results for the teacher's response questionnaire were 93.3% with very practical criteria. In the trial to get a percentage of 89% with practical criteria for use in learning. Based on the results of student tests carried out in the trial, it produced a percentage of 82%. The results of the student test in the tryout were 6 students who scored below the KKM and there were 28 students who scored above the KKM.. These results indicate that snakes and ladders media is effective for use by third grade elementary school students
Downloads
References
Arofah, R. (2019). Pengembangan Bahan Ajar Berbasis ADDIE Model. Universitas Muhammadiyah Surabaya, Indoenesia, 3(1), 36-37. (Online). (http://halaqa.umsida.ac.id/index.php/halaqa/article/dpwload/1563/1737.
Arsyad, Azhar. (2014). Media Pembelajaran. Jakarta : Raja Gravindo Persada.
Budiarti, Novi Yulia. (2020). Pengembangan Media Pembelajaran Ular Tangga Untuk Melatih Sikap Jujur Siswa Pada Mata Pelajaran Pai Kelas Iii Sekolah Dasar Tesi. Sustainability (Switzerland), 4(1), 1–9. (Online). (Diakses pada tanggal 20 Juni 2022).
Faizah, D.U., dkk. (2016). Panduan gerakan literasi sekolah di SD. Jakarta: Kemendikbud. (Online). ( http://dx.doi.org/10.33387/dpi.v9i2.2293. Diakses pada tanggal 15 Mei 2022).
Faturohman, N. (2020). Inovasi Pembelajaran Daring pada Masa Pandemi Covid-19. Konstruksi Pemberitaan Stigma Anti-China Pada Kasus Covid-19 Di Kompas.Com, 68(1), 1-12. (Online). (Diakses pada tanggal 16 Mei 2022).
Fitriana, N. S. (2018). Pengembangan Media Permainan Ular Tangga Terintegrasi Asmaul Husna Pada Pembelajaran Tematik. World Development, 1(1), 1–15. (Online). Diakses pada tanggal 17 Juni 2022).
Handayani, S. (2020). Pengembangan Media Pembelejaran Ular Tangga Untuk Melatih Sikap Jujur Siswa Pada Mata Pelajaran PAI Kelas III Sekolah Dasar. Batusangkar. (Online). (http://repo.iainbatusangkar.ac.id/xmlui/handle/123456789/21307. Diakses pada tanggal 07 Juni 2022).
Haryanto, F. D., & Adiwiharja, C. (2015). Media Pembelajaran Dengan Menggunakan Permainan Ular Tangga Berbasis Web. Jurnal Teknik Komputer Amik Bsi, I(2), 266–274. (Online). (http://ejournal.bsi.ac.id/ejurnal/index.php/jtk/article/viewFile/260/226. Diakses pada tanggal 15 Mei 2022).
Kholipah, S., Maryatun, M., & Pritandhari, M. (2020). Pengembangan Media Pembelajaran Ular Tangga Pada Mata Pelajaran Ekonomi Kelas X Sma Muhammadiyah 1 Metro Tahun Pelajaran 2017/2018. EDUNOMIA: Jurnal Ilmiah Pendidikan Ekonomi, 1(1), 60–71. (Online). (https://doi.org/10.24127/edunomia.v1i1.415. Diakses pada tanggal 18 Juni 2022).
Lestari, I. C. (2021). Penerapan Media Permainan Ular Tangga Terhadap Peningkatan Hasil Belajar Mata Pelajaran IPS di Sekolah Dasar. 2(1), 79–87. (Online). (https://ummaspul.e-journal.id. Diakses pada tangga 21 Juni 2022).
Mar’atusholihah, H., Priyanto, W., & Damayani, A. T. (2019). Pengembangan Media Pembelajaran Tematik Ular Tangga Berbagai Pekerjaan. Jurnal Mimbar PGSD Undiksha, 7(3), 253–260. (Online). (https://ejournal.undiksha.ac.id/index.php/JJPGSD/article/view/19411. Diakses pada tanggal 14 Juni 2022).
Maratussolihah, U. (2018). Pengembangan Media Pembelajaran Ular Tangga Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Pada Materi Masalah Sosial Kelas Iv Sd Negeri Bobul Penelitian. In World Development (Vol. 1, Issue 1). (Diakses pada tanggal 27 Mei 2022).
Musa’adah, Nurul. (2017). Pengembangan Media Ular Tangga Pembelajaran IPA Materi Perubahan Lingkungan Kelas IV SDN Demaan Rembang, (Online). (http://lib.unnes.ac.id/31026/. Diakses pada tanggal 25 Juni 2022).
Novitasari, E., Supurwoko, & Surantoro. (2013). Pengembangan Media Pembelajaran Berbasis It Berbentuk Permainan Ular Tangga Materi Alat Optik. Jurnal Pendidikan Fisika, 1(1), 37–45. (Online). (https://jurnal.fkip.uns.ac.id. Diakses pada tanggal 18 Juni 2022).
Nugrahani, R., & Rupa, J. S. (2017). Media Pembelajaran Berbasis Visual Berbentuk Permainan Ular Tangga Untuk Meningkatkan Kualitas Belajar Mengajar Di Sekolah Dasar. Lembaran Ilmu Kependidikan, 36(1), 35–44. (Online). (https://journal.unnes.ac.id. Diakses pada tanggal 07 Juni 2022).
Teguh, M. (2017). Gerakan Literasi Sekolah Dasar. Prosiding Seminar nasional 15 Maret 2017. 22. (Online). (http://eprints.umk.ac.id. Diakses pada tanggal 13 Juni 2022).
Ulumi, B. (2019). Konsep dan Praktik Literasi Informasi Untuk Mahasiswa: Kasus Mahasiswa Pekerja Paruh Waktu di UPT Perpustakaan UIN Walisongo. Pustakaloka. 11(2), 1-19. (Online). (https://doi.org/10.21154/pustakaloka.v11i2.1699. Diakses pada tanggal 18 Mei 2022).
Wati, A. (2021). Pengembangan Media Permainan Ular Tangga untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Sekolah Dasar. Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran …, 2(1), 68. (Online). (https://ummaspul.e-journal.id/MGR/article/download/1728/568. Diakses pada tanggal 30 Juli 2022).