PENINGKATAN KUALITAS PEMBELAJARAN BERBASIS KONTRUKTIVISME MELALUI MEDIA SOSIAL

Authors

  • M. Wahid Nasrudin UIN Sunan Ampel

Keywords:

Kontruktivisme, Media Sosial

Abstract

Constructivism theory is the most effective learning, in accordance with the 2013 curriculum which requires students to be more active and creative in developing knowledge coupled with the advancement of technology. This article will review the basics of constructivism, implications outside the classroom and in the classroom, and the use of social media as an improvement in the quality of learning. Besides that, the dilemma in using social media with various problems is also mentioned. The purpose of using the media as an improvement in the quality of learning is that students are better able to use smartphones as possible.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Assegaff, Setiawan. “Evaluasi Pemanfaatan Media Sosial Sebagai Sarana Knowledge Sharing” Jurnal Manajemen Teknologi, Vol. 16, No. 3, 2017.
Dikutip dalam; http//tekno.tempo.co/read/1086501/ini-6-aplikasi-jejaring-sosial-terlaris-didunia/full&view=ok.
Jalinus, Nizwardi dan Ambiyar. 2016. Media dan Sumber Pembelajaran. Jakarta: Kencana.
Malawi, Ibadullah dan Kandarwati, Ani. 2017. Pembelajaran Tematik (Konsep dan Aplikasi). Magetan: AE Media Grafika.
Muijs, Daniel dan Reynolds, David. 2005. Effevtive Teaching; The Central Issues. London: Sage Publication Ltd.
Rangkuti, Ahmad Nizar. “Konstruktivisme dan Pembelajaran Matematika”, Jurnal Darul ‘Ilmi Vol. 02, No. 02 Juli 2014.
Sumiharsono, M. Rudy dan Hasanah, Hisbiyatul. 2018. Media Pembelajaran. Jember: Pustaka Abadi.
Supardan, H. Dadang. “ Teori Praktik Pendekatan Kontruktivisme dalam Pembelajaran”, Edunomic, Volume 4 No. 1 Tahun 2016.
Suparno, P. 2001. Filsafat Konstruktivisme dalam Pendidikan. Yogyakarta: Kanisius.
Suparno. 2008. Filsafat Konstruktivisme dalam Pendidikan. Yogyakarta: Kanisius.
Susilana, Rudi dan Riyana, Cepi. 2009. Media Pembelajaran; Hakikat, Pengembangan, Manfaat, dan Penilaian. Bandung: Wacana Prima.
Ummi, Hikmah Uswatun dan Mulyaningsih, Indrya. “Penerapan Teori Konstruktivistik Pada Pembelajaran Bahasa Arab di IAIN Syekh Nurjati Cirebon”, Journal Indonesian Language Education And Literature, Vol.1, No. 2, 2016.
Watie, Erika Dwi Setya. “Komunikasi dan Media Sosial” The Messenger, Volume III, Nomor 1, Edisi Juli 2011.
Wicaksono, Adri, dkk. 2016. Teori Pembelajaran Bahasa (Suatu Catatan Singkat). Yogyakarta: Garudhwaca.
Zainiyati, Husniyatus Salamah. “Media Pembelajaran PAI (Teori dan Aplikasinya)” Paket 1, Konsep Dasar Media Pembelajaran, MKKA.
____________________________. 2010. Model dan Strategi Pembelajaran Aktif; Teori dan Praktek dalam Pembelajaran. Surabaya: Putra Media Nusantara.
____________________________. 2017. Pengembangan Media Pembelajaran Berbasis ICT. Jakarta: Kencana.

Published

2019-11-30

How to Cite

Nasrudin, M. W. (2019). PENINGKATAN KUALITAS PEMBELAJARAN BERBASIS KONTRUKTIVISME MELALUI MEDIA SOSIAL. Jurnal Teladan: Jurnal Ilmu Pendidikan Dan Pembelajaran, 4(2), 119–126. Retrieved from http://journal.unirow.ac.id/index.php/teladan/article/view/101