PENGEMBANGAN WEBQUEST BERBASIS INKUIRI PADA MATA KULIAH ASESSMEN PEMBELAJARAN DI STKIP PGRI LAMONGAN
Kata Kunci:
webquest, inkuiriAbstrak
This study aims to determine the development of the mindset of learners who often receive the material in the form of problem solving. This type of research using research development, the subject of research is the students of economic education. Data collection tool in the form of documentation and questionnaire using Likert scale. The research results show on the webquest development process in 3 stages. The initial stage of development is the learner is required to analyze and manage the learning outcomes by developing the instrument to be evaluated, the inquiry-based webquest method directs the learners to browse and is able to solve the existing case study at webquest stage. The second stage of development by using the development model of Peter Fenrich is developing CRT where CRT is developed with a questionnaire as a media feasibility tool webquest consists of 20 items of question, then develop a learning strategy that is using the first principle of introduction learning, task, process, evalution and last conclusion. The last stage is evaluation with trial review on some experts, among others media experts who stated media developed with a score of 70.5%, material experts said the media got a value of 72% while the individual test media developed a score of 77.5 %. The development of webquest media based on inquiry has fulfilled the purpose of developing webquest skills of learners starting there is a more complex increase.
Unduhan
Referensi
Dick, W. L. (2015). The systematic design instruction "Sixth edition". The United States of America: Pearson.
Dodge, B. (1997). Some thoughts about webquest.
Fenrich, P. (1997). Practical Guideliness for Creating Instructional Multimedia Aplication. Orlando: Haroourt Brace & Company.
Ghofur, A., & Marzoan. (2016). Strategi Pembelajaran Berbasis ICT. Sidoarjo: Dwiputra Pustaka Jaya.
Iru, L., & Arihi, L. O. (2012). Analisis penerapan pendekatan, metode, strategi, dan model-model pembelajaran. Yogyakarta: Multi Pressindo.
Munadi, Y. (2013). Media pembelajaran "sebuah pendekatan baru". Jakarta Selatan: GP Press Group.
Riduwan. (2011). Skala pengukuran variabel-variabel penelitian. Bandung: CV. Alfabeta.
Sugiono. (2009). Metode penelitian pendidikan. Bandung: CV.Alfabeta.
Tasker, R. (1992). Effective teaching: What Can A Constructivist View of Learning. The Australian Science Teacher Journal , 38 (1) 25-34.
Unduhan
Diterbitkan
Cara Mengutip
Terbitan
Bagian
Lisensi
Penulis yang menerbitkan naskahnya di Jurnal Teladan setuju dengan ketentuan berikut:
• Penulis memegang hak cipta dan memberikan hak kepada pengelola jurnal untuk publikasi pertama dari karya yang dilisensikan secara bersamaan di bawah Lisensi Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 yang memungkinkan orang lain untuk berbagi karya dengan pengakuan atas kepenulisan dan publikasi awal karya dalam jurnal ini.
• Penulis dapat membuat pengaturan kontrak tambahan yang terpisah untuk distribusi non-eksklusif dari versi terbitan jurnal dari karya tersebut (misalnya, mempostingnya ke penyimpanan institusional atau menerbitkannya dalam sebuah buku) dengan pengakuan dari publikasi awalnya di jurnal ini.
• Penulis diizinkan dan didorong untuk memposting karyanya secara online (misalnya, di repositori kelembagaan atau di situs web mereka) sebelum dan selama proses pengiriman, karena hal itu dapat mengarah pada pertukaran yang produktif, serta kutipan yang lebih awal dan lebih besar dari yang diterbitkan bekerja (Lihat Pengaruh Akses Terbuka).
Baca selengkapnya tentang Lisensi Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 di sini: https://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0/.