PENERAPAN PEMBELAJARAN VIRTUALLAB UNTUK MENINGKATKAN PENGUASAAN KONSEP DAN KETERAMPULAN ABAD 21 PESERTA DIDIK PADA MATA PELAJARAN KIMIA MATERI MAKROMOLEKUL DI SMA N 1 TUBAN
Kata Kunci:
virtuallab, understanding concepts, 21st century skillsAbstrak
Chemistry plays an important role in everyday life that requires teachers to prepare students in the process of forming and developing abilities in the field of science through providing direct experience. Providing direct experience is very effective in the implementation of learning carried out through practical activities. Practicum in the lab sometimes has many obstacles in terms of practical preparation or infrastructure that do not support practical activities. Alternative practicum activities can be overcome by one way by using virtual media in practical activities known as virtuallab. This type of research is a descriptive study with one experimental class. The study was conducted at SMA 1 Tuban in the even semester 2018/2019. The subjects of this study were the XII MIPA 1 class, all of which were 34 students. During the research process, researchers used the method of observation, tests and questionnaires. Cognitive learning outcomes of students with pre-test and post-test values with the n-gain score formula, 21st century skills through observation methods, and student responses to learning by giving questionnaires. The n-gain score test results 0.724 which shows that the mastery of students' concepts is good. The average 21st century skills of students provide sufficient results until good. Questionnaire responses give positive results with a percentage of 80.32%.
Unduhan
Unduhan
Diterbitkan
Cara Mengutip
Terbitan
Bagian
Lisensi
Penulis yang menerbitkan naskahnya di Jurnal Teladan setuju dengan ketentuan berikut:
• Penulis memegang hak cipta dan memberikan hak kepada pengelola jurnal untuk publikasi pertama dari karya yang dilisensikan secara bersamaan di bawah Lisensi Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 yang memungkinkan orang lain untuk berbagi karya dengan pengakuan atas kepenulisan dan publikasi awal karya dalam jurnal ini.
• Penulis dapat membuat pengaturan kontrak tambahan yang terpisah untuk distribusi non-eksklusif dari versi terbitan jurnal dari karya tersebut (misalnya, mempostingnya ke penyimpanan institusional atau menerbitkannya dalam sebuah buku) dengan pengakuan dari publikasi awalnya di jurnal ini.
• Penulis diizinkan dan didorong untuk memposting karyanya secara online (misalnya, di repositori kelembagaan atau di situs web mereka) sebelum dan selama proses pengiriman, karena hal itu dapat mengarah pada pertukaran yang produktif, serta kutipan yang lebih awal dan lebih besar dari yang diterbitkan bekerja (Lihat Pengaruh Akses Terbuka).
Baca selengkapnya tentang Lisensi Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 di sini: https://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0/.