Efektivitas Media Interaktif Ethmamenku Berbasis Android untuk Meningkatkan Pemahaman Konsep Metematis
DOI:
https://doi.org/10.55719/jrpm.v6i1.1085Keywords:
Etnomatematika, Media Interaktif, Konsep Matematis.Abstract
This research was motivated by problems in mathematics learning, namely the lack of student understanding of mathematical concepts, one of the causes is the use of learning media or teaching materials that still use print media such as LKS and textbooks, and the learning process that occurs is still teacher-centered. The purpose of this study was to determine the effectiveness of the android-based interactive media Ethmamenku (Etnomatematika Menara Kudus) to improve the ability to understand mathematical concepts. This type of research is Research and Development using the ADDIE development model. The types of data collected are qualitative data and quantitative data. Data analysis in this study used normality gain test analysis. The results of the study suggest that the interactive media Ethmamenku (Etnomatematika Menara Kudus) based on android is declared effective to improve the understanding of mathematical concepts. Judging from the results of limited trials and extensive trials, the results of the n-gain test show that there is a difference or increase between values before and after using the media. Based on these results, the android-based interactive media Ethmamenku (Etnomatematika Menara Kudus) is effectively used in the process of teaching and learning activities.
Downloads
References
Afriyani, D., Wanabuliandari, S., & Sumaji. (2023). Efektivitas Penggunaan Model Pembelajaran Problem Based Laerning (Pbl) Berbantuan Math Home Application Untuk Meningkatkan Pemahaman Konsep Matematis Siswa. Seminar Nasional Pendidikan Matematika (Snapmat) 2023 Program Studi Pendidikan Matematika Fkip, Universitas Muria Kudus.
Amalia, K. R. (2020). Pemahaman Konsep Matematika Melalui Pendidikan Progresif Dengan Penggunaan Kalkulator Saintifik. . Journal Of Mathematics Education And Application, 2(4), 1141–1153.
Amalia, N. A., Wanabuliandari, S., & Rahayu, R. (2022). Pengembangan Ethno–Virtual Card Berbasis Kemampuan Pemecahan Masalah Matematis Siswa dan Rasa Ingin Tahu. Mosharafa: Jurnal Pendidikan Matematika, 317–326.
Annur, F. M. (2020). Analisis Kesulitan Mahasiswa Pendidikan Matematika Dalam Pembelajaran Daring Pada Masa Pandemi Covid-19. Jurnal Ilmiah Ilmu Pendidikan, 11(2), 195–201.
Apriliyana, D. A., Masfu’ah, S., & Riswari, L. A. (2023). Analisis Pemahaman Konsep Matematika Siswa Kelas V pada Materi Bangun Ruang. Jurnal Kajian, Penelitian Dan Pengembangan Kependidikan, 6(6), 4166–4173.
Astutia, I. A. D. W., Sumami, R. A., & Sarawati, D. L. (2017). Pengembangan Media Pembelajaran Fisika Mobile Learning Berbasis Android. Jurnal Penelitian & Pengembangan Pendidikan Fisika, 3(1), 57–62.
Astuti, D., Sukirwan, S., Pamungkas, A. S., & Yandari, I. A. V. (2022). Analisis Pemahaman Konsep Matematika Siswa Kelas V pada Materi Bangun Ruang. Journal Of Mathematics Education, 6(2), 139–149.
Dwianjani, N. K. V., Astawa, I. W. P., & Sukajaya, I. N. (2022). Pengembangan Media Pembelajaran Berbasis Android Pada Materi Brsd Berorientasi Etnomatematika Untuk Meningkatkan Pemahaman Konsep Siswa. Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran Matematika Indonesia, 11(2).
Ermawati, D., & Riswari, L. A. (2023). Media Pembelajaran di SD. Universitas Muria Kudus.
Fauziyyatul A. E., Utaminingsih, S., Widjanarko. (2023). Pengembangan model course review horay berbantu media pasutar (papan surat bangun datar) untuk meningkatkan hasil belajar matematika kelas III SD. Journal of Elementary Education, 06.
Marlita, I. N., Masfuah, S., & Riswari, L. A. (2023). Peningkatan Hasil Belajar Ipas Melalui Model Pembelajaran Tgt Berbasis Media Ftb. Jurnal Ilmiah Pendidikan Madrasah Ibtidaiyah, 7(4), 1646–1660.
Nababan, S. A., & Tanjung, H. S. (2020). Analisis Kemampuan Siswa Dalam Memahami Konsep Matematika Pada Materi Sistem Persamaan Linear Tiga Variabel. Jurnal Ilmiah Pendidikan, 354–364.
Rahmadhani, E. (2022). Ethnomathematics Dan Permainan Tradisional Dalam Pendidikan Matematika. Jurnal Pembelajaran Matematika Inovatif, 5(1).
Rahman, T., & Saputra, J. (2022). Peningkatan Kemampuan Spasial Matematis Siswa Melalui Model Penemuan Terbimbing Berbantuan Geogebra. Symmetry | Pasundan Journal of Research in Mathematics Learning and Education, 7(1).
Riswari, L. A., & Salamah, U. (2022). The Influence Of Gibran Giat Education Game On Mathematics Conceptual Understanding Of Fourth Grader. Jurnal Pendidikan Sekolah Dasar, 9(1).
Salamah, U., Fardani, M. A., & Riswari, L. A. (2023). Peningkatan Pemahaman Konsep Melalui Model Role Playing Berbantuan Media Magic Book Pada Siswa Kelas III. Jurnal Pendidikan Dasar Flobamorata, 4(3), 765–772.
Salma, R., Fakhriyah, F., & Riswari, L. A. (2023). Kolaborasi Kurikulum Merdeka dan Kurikulum Terpadu di SD IT Al Islam Kudus. Jurnal Prakarsa Paedagogia, 6(1), 587–599.
Suciati. (2020). Peningkatan Kreatifitas Dan Inisiatif Guru Melalui Model Pembelajaran Daring Pada Masa Pandemi Covid-19 (1st ed., Vol. 5). In Edisi Khusus Kbm Pandemi Covid .
Sugiyono. (2018a). Pendekatan Kuantitatif, Kualitatif, Dan R&D. Alfabeta Cv.
Sugiyono. (2018b). Pendekatan Kuantitatif, KUalitatif, dan R&D. Alfabeta CV.
Suraji, Maimunaha, & Saragih, S. (2018). Karakteristik Instrumen Penilaian Hasil Belajar Matematika Ranah Kognitif Yang Dikembangkan Mengacu Pada Model Pisa. Journal Of Mathematics Education, 4(1), 9–16.
Wahid, & Handayanto, A. (2020). Pengembangan Media Pembelajaran Berbaisis Etnomatematika Menara Kudus Menggunakan Adobe Flas Professional CS5 pada Siswa Kelas VIII. Imajiner: Jurnal Matematika Dan Pendidikan Matematika, 5(1).
Wanabuliandari, S., & Ardianti, S. D. (2023). Effectiveness of Edutainment Module Based on Local Excellence of Pantai Utara Indonesia Reviewed from Students’ Concept Understanding. Pegem Journal of Education and Instruction, 13(3), 41–46.
Wanabuliandari, S., Biantoro, H. S., & Sumaji. (2022). Statstik Penenlitaian Pendidikan. Universitas Muria Kudus.
Yasmansyah, & Sesmiarni Z. (2022). Konsep Merdak Belajar Kurikulum Merdeka. Jurnal Penelitian Ilmu Pendidikan Indonesia (JPION), 1(1), 29–34.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Jurnal Riset Pembelajaran Matematika
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
Penulis yang menerbitkan dengan jurnal ini menyetujui persyaratan berikut:
- Penulis mempertahankan hak cipta dan memberikan jurnal hak publikasi pertama dengan karya yang dilisensikan secara bersamaan di bawah Lisensi Internasional Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 yang memungkinkan orang lain untuk berbagi karya dengan pengakuan kepenulisan karya dan publikasi awal di jurnal ini.
- Penulis dapat membuat pengaturan kontrak tambahan yang terpisah untuk distribusi non-eksklusif dari versi jurnal yang diterbitkan dari karya tersebut (misalnya, mempostingnya ke repositori institusional atau menerbitkannya dalam sebuah buku), dengan pengakuan publikasi awalnya di jurnal ini.
- Penulis diizinkan dan didorong untuk memposting karya mereka secara online (misalnya, di repositori institusional atau di situs web mereka) sebelum dan selama proses pengiriman, karena dapat menghasilkan pertukaran yang produktif, serta kutipan lebih awal dan lebih besar dari karya yang diterbitkan.