MODEL PEMBELAJARAN NOVICK DENGAN MEDIA ORIGAMI TERHADAP KEMAMPUAN BERPIKIR KRITIS SISWA

Authors

  • Ima Ni'matuzzahroh MTs. Hidayatul Mubtadiin Jenu

DOI:

https://doi.org/10.55719/jrpm.v2i1.145

Keywords:

Origami, learning Novick, critical thinking ability, student response

Abstract

This study aims to describe the improvement of students 'critical thinking skills and to describe students' responses after the application of novick learning with origami media on the material of triangle of VII MTS class students. Hidayatul Mubtadiin Jenu academic year 2017/2018. This research is a Classroom Action Research (PTK). The subjects of the study were students of class VII MTs. Hidayatul Mubtadiin Jenu academic year 2017/2018 with a total of 27 students. Data in this research is data about student response questionnaire and critical thinking ability. The results obtained through the test of critical thinking skills cycle I is 56.67 and an increase in the results of the test of critical thinking skills cycle II is 65.74 and an increase in the results of the test of critical thinking skills cycle III is 82.22 it means the scores obtained have reached the target and the success criteria. The average percentage of students' positive responses was 88.75%.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Afifah. (2014). Penerapan Model Pembelajaran Berpikir Kritis Siswa (Online).http://repository.upi.edu/skrripsiview. Diakses januari 2013.

Akmalia, I.W., 2018. Van Hiele Learning With Origami Papaer Media In Increasing Mathematical Learning. Jurnal Teladan: Jurnal Ilmu Pendidikan dan Pembelajaran, 3(2), pp.121-132.

Arifin, Zaenal. 2012. Metodologi Penelitian Pendidikan. Surabaya :Lentera Cendekia.

Arikunto, Suharsimi. 2010. Prosedur Penelitian Suatu Pendekatan Praktik. Jakarta: Rineka Cipta

Diyanti, Nita. (2010). Penerapan Model Pembelajaran Konstruktivisme Tipe Novick Untuk Meminimalisasi Miskonsepsi Siswa Pada Pelajaran Fisika (Online).http://repository.upi.edu/skrripsiview. Diakses januari 2013.

Fachruazi. (2012). Kemampuan berpikir kritis (Online), http://priyadi.net, diakses november 2015

Facione. 1990. Critical Thinking: A Statement of Expert Consensus for Purposes of Educational Assessment and Instruction “The Delphi Report” Executive Summary. California: The California Academic Pres

Fisher, (2018). berpikir kritis (Online), http://priyadi.net, diakses november 2015

Hazibur, (2015). Media Origami (Online), http://repository.upi.edu/skrripsiview, diakses november 2015

Ida, Hastuti Dwi. 2012. Penerapan Pendekatan Realistick Mathematic Education (RME) untuk Meningkatkan Kemampuan Berpikir Kritis Siswa MTs.FKIP. Universitas PGRI Ronggolawe Tuban

Komala, (2008). Modl pembelajaran Novick (Online), http://priyadi.net, diakses november 2016

Kowiyah, (2012). berpikir kritis (Online), http://priyadi.net, diakses november 2015

Kusumaningsih, (2011). Penerapan Model Pembelajaran Berpikir Kritis Siswa (Online).http://repository.upi.edu/skrripsiview. Diakses januari 2013.

Lambertus.2009. Pentingnya Melatih Keterampilan Berpikir Kritis Dalam Pembelajaran Matematika di Sd. Forum KependidikanVol 28 Nomor 2.

Ni’mah, Imroatun. 2015. Penerapan Pembelajaran Berbasis Masalah Dengan Strategi Konflik Kognitif Untuk Meningkatkan Kemampuan Berpikir Kritis Siswa MTs.FKIP. Universitas PGRI Ronggolawe Tuban.

Nurcahyo, P I. (2005). Berpikir Kritis. (Online), http://priyadi.net, diakses november 2015

Nurvitasari, Novi. 2015. Penerapan Pendekatan Kontekstual Menggunakan Media Kertas Lipat Dalam Pembelajaran Segitiga Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Mts.FKIP.Universitas PGRI Ronggolawe Tuban.

Pitaloka, Diah Ayu. 2017. Penerapan Pembelajaran Dengan Media Kertas Origami Untuk Meningkatkan Aktivitas Dan Hasil Belajar Matematika Smp.FKIP.Universitas PGRI Ronggolawe Tuban

Rohman. (2015). Media Origami Dalam Pembelajaran (Online), http://gandalwaven.typepad.com, diakses Desember 2014.
Scriven, Michael and Richard Paul (2007). Defining Critical Thinking. (Online), http://www.critical thinking.org, diakses januari 2018

Solikhin, Jayus Riyadi. (2009). Penerapan Model Pembelajaran Novick Untuk Meningkatkan Kemampuan Pemahaman Konsep Fisika Siswa Smp. (Online). http://repository.upi.edu/skrripsiview. Diakses januari 2013.

Shimshon, Joseph Nussabaum. (1982). Penerapan Model Pembelajaran Novick Untuk Meningkatkan Kemampuan Pemahaman Konsep Matematika Siswa Smp. (Online). http://repository.upi.edu/skrripsiview. Diakses januari 2013.

Sulaiman, (2012). Model Pembelajaran Novick. (Online). http://repository.upi.edu/skrripsiview. Diakses januari 2013.

Somakim.2011.Peningkatan Kemampuan Berpikir Kritis Matematis Siswa Sekolah Menengah Pertama dengan Penggunaan Pendidikan Matematika Realistik. Jurnal Forum MIPA, Volume 14, Nomor 1. (Online) http://eprints. unsri.ac.id, diakses januari 2018

Sugiyono,(2008).Metode Penelitian Kuantitatif Kualitatif dan R&D. Bandung: Alfabeta.
Tim Penyusun Dosen Metodologi Penelitian.2017. Pedoman Penulisan Skripsi.Tuban.Lembaga Penelitian UNIROW Tuban.

Published

16-04-2020

How to Cite

Ni'matuzzahroh, I. (2020) “MODEL PEMBELAJARAN NOVICK DENGAN MEDIA ORIGAMI TERHADAP KEMAMPUAN BERPIKIR KRITIS SISWA”, Jurnal Riset Pembelajaran Matematika, 2(1), pp. 23–30. doi: 10.55719/jrpm.v2i1.145.

Issue

Section

Articles