MODEL PEMBELAJARAN KOOPERATIF TIPE STAD DAN TIPE NHT TERHADAP KEAKTIFAN DAN HASIL BELAJAR SISWA

Authors

  • Maria Eflinda Suryati Lindung Universitas Dr. Soetomo Surabaya

DOI:

https://doi.org/10.55719/jrpm.v3i1.163

Keywords:

Student Activeness, Learning Outcomes, Cooperative Learning Model Type STAD and , Cooperative Learning Model Type NHT.

Abstract

The purpose of this study is to determine whether there is a difference in the application of the cooperative learning model type STAD and type NHT on student activity and learning outcomes. This study uses a quantitative approach and the method used is an experimental method with data collection techniques using test and observation methods. The statistical test used was the multi-variate analysis of variance test. The result of this research is that there is a significant difference between the STAD and NHT cooperative learning models on student learning outcomes and activities.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Ari Sudana, I. P., & Wesnawa, I. G. A. (2017). Penerapan Model Pembelajaran Kooperatif Tipe STAD Untuk Meningkatkan Hasil Belajar IPA. Jurnal Ilmiah Sekolah Dasar, 1(1), 1. https://doi.org/10.23887/jisd.v1i1.10128
Hamalik, O. (2012). Kurikulum dan Pembelajaran. Jakarta: Bumi Aksara.
Kusumawati, H. (2012). PERBEDAAN PENERAPAN MODEL PEMBELAJARAN DARI HASIL BELAJAR SISWA PERBEDAAN PENERAPAN MODEL PEMBELAJARAN DARI HASIL BELAJAR SISWA Hani. 251–263. http://ejournal.uksw.edu/scholaria/article/view/550
Kuswoyo, A. (2009). Keefektifan Model Pembelajaran Matematika Pada Materi Pokok Kubus Dan Balok Kelas Viii Smpn 4 Semarang. Skripsi.
Lie, A. (2010). Cooperative Learning, Memperakikan Cooperative Learning di Ruang- Ruang Kelas. Jakarta:grasindo.
Magor, Cervatius, Y. (2010). Perbandingan Penerapan Pembelajaran Kooperatif Model STAD(Student Teams Achievement Divisions) Dan NHT (Numbered HeadsTogether) untukMeningkatkan Motivasi dan Hasil Belajar Ekonomi Kelas VII pada Pokok BahasanKegiatan Pokok Ekonomi Manusia di SMP Negeri I. Skripsi.
Manullang, M., & Ermida Hormatua Sitorus, H. H. (2016). Pengemabngan LKS Berbasis Pendekatan Saintifik Untuk Meningkatkan Kemampuan Pemecahan Masalah Matematis dan Keterampilan Berpikir di SMP Negeri 6 Medan. Jurnal Tabularasa PPS Unimed, 13(2).
Purwasih, F. E. (2014). Perbedaan Hasil Belajar IPA Biologi MenggunakanPembelajaran Student Team Achivment Division (STAD) Dan Numbered HeadTogether (NHT) Siswa Kelas VII SMP Negeri 2 Plupuh Sragen Tahun Ajaran2013/2014. Skripsi.
Rahmawati, N. K., & Hanipah, I. R. (2018). Penerapan Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Think Pair Share (TPS) Dan Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Student Team Achievement Division (STAD) Terhadap Hasil Belajar Matematika Siswa Pada Materi Garis Singgung Lingkaran. NUMERICAL: Jurnal Matematika Dan Pendidikan Matematika, 2(1),99.
https://doi.org/10.25217/numerical.v2i1.185
Rusman. (2016). Model Model Pembelajaran. Jakarta:PT Raja Grafindo Persada.
Suprijono, A. (2015). Cooperative Learning, Teori dan Aplikasi PAIKEM. Surabaya:Pustaka Pelajar.
Trianto. (2009). Model – Model Pembelajaran Inovatif Berorientasi konstruktivisme: Konsep, Landasan Teoritis, Praktis dan Implementasinya pada Kurikulum Tingkat satuan Pendidikan (KTSP). Jakarta: Kencana Prenada Media Grup.
Wirani, W. dan Bondan, D. (2012). Komparasi Kemampuan Komunikasi Matematis antara Siswayang diberi Model Pembelajaran Kooperatif Tipe NHT (Numbered Heads Together)dengan Tipe STAD (Student Teams-Achievement Division) Kelas VII SMPN 5 Depok,Sleman, Yogyakarta. E-Journal Universitas Negeri Yogyakart, 1(2).
Zaeni, J. A., & Hidayah, F. F. (2002). Analisis keaktifan siswa melalui penerapan model teams game tournamants (TGT) pada materi termokimia kelas XI IPA 5 di SMA 15 Semarang. Seminar Nasional Pendidikan, Sains Dan Teknologi Fakultas Matematika Dan Ilmu Pengetahuan Alam Universitas Muhammadiyah Semarang, 8, 416–425. https://jurnal.unimus.ac.id/index.php/psn120120/article/view/3086

Published

2021-04-27

How to Cite

Suryati Lindung, M. E. (2021) “MODEL PEMBELAJARAN KOOPERATIF TIPE STAD DAN TIPE NHT TERHADAP KEAKTIFAN DAN HASIL BELAJAR SISWA”, Jurnal Riset Pembelajaran Matematika, 3(1), pp. 1–8. doi: 10.55719/jrpm.v3i1.163.

Issue

Section

Articles