Pengaruh Nilai Bahasa Indonesia Terhadap Nilai Matematika Siswa Kelas VIII MTs N Blora
DOI:
https://doi.org/10.55719/jrpm.v5i1.592Keywords:
regression, mathematics, language, statisticsAbstract
Indonesian is one of the main subjects taught in schools. This is because students' Indonesian language skills can support success in all fields of study. One of them is Mathematics. Even though Indonesian and Mathematics at first glance look different, the fact is that the two subjects are related to each other. The purpose of this research is to prove the influence of Indonesian language scores on mathematics scores. The research was conducted at MTs N Blora which is located at Jalan Turirejo KM 0.5, Turirejo, Kec. Japan, Kab. Blora, Central Java Province. Where this research was carried out for 29 days, from December 1 to December 29 2022. With the target or targets, namely class VIII students of MTs N Blora. In this study, we used a type of quantitative research. By collecting data based on written documents in the form of data on Mathematics and Indonesian Language scores. This value can be seen in the odd semester PTS scores 2022/2023. Data analysis used is Descriptive Statistical Analysis and Simple Regression Analysis. From the results of the study, a simple linear regression equation was determined, namely Y = 22.375 + 0.751 X . The explanation is that if the value of Indonesian (X) increases by 1 (unit), then the value of Mathematics (Y) will increase by 0.751. Based on the analysis, it can be concluded that Indonesian language skills have a significant influence on the mathematics of class VIII MTs N Blora. Because Indonesian language subjects are the main subjects taught in schools, where students' Indonesian language skills can later support success in all fields of study. One of them is Mathematics.
Downloads
References
Abdillah, R., Susiwo, & Susanto, H. (2022). Komunikasi Matematika Siswa Pada Materi Teorema Phytagoras Ditinjau dari Gaya Belajar Sisawa. Jurnal Cendekia : Jurnal Pendidikan Matematika, 84-97.
Asikin, M., & Junaedi, I. (2013). Kemampuan Komunikasi Matematika Siswa SMP dalam Setting Pembelajaran RME (Realistic Mathematics Education). Unnes Journal of Mathematics Education Reaserch, 203-213.
Budiyono. (2016). Statistik Untuk Penelitian . Surakarta: UNS Press.
Ghozali, I. (2013). Aplikasi Analisis Multivariate dengan Program IBM SPSS 21 Update PLS Regresi. Semarang: Badan Penerbit Universitas Diponegoro.
Heriyati, & Pratiwi, N. K. (2021). Pengaruh Keterampilan Membaca Terhadap Kemampuan Pemecahan Soal Cerita Matematika Siswa Sekolah Dasar. Theorems, 67-76.
Marlina, E. (2019). Meningkatkan Kecerdasan Linguistik pada Pembelajaran Matematika melalui Cooperative Integrated Reading and Composition (CIRC). Journal Bahasa, Sastra Indonesia, dan Pengajarannya, 12-16.
Nurdawani, A. Pengaruh Penguasaan Bahasa Indonesia Terhadap Kemampuan Menyelesaikan Soal Cerita Matematika Siswa Kelas V SD INPRES Bontomanai Kota Makassar. Skripsi. Universitas Muhammadiyah Makassar, Makassar.
Panggabean, Y. E., Mulyono, & Banjarnahor, H. (2022). Perbedaan Peningkatan Kemampuan Pemecahan Masalah Matematis dan Disposisi Matematis Siswa Menggunakan Model Pembelajaran Problem Based Learning dan Discovery Learning. Jurnal Cendekia : Jurnal Pendidikan Matematika, 49-59.
Siagian, M. D. (2016). Kemampuan Koneksi Matematika dalam Pembelajaran Matematika. Journal of Mathematics Education and Science, 58-67.
Sidqi, M. B., & Rachmawati, L. (2019). Pengaruh Nilai Matematika Terhadap Hasil Belajar Ekonomi Siswa Kelas X iis SMA Negeri 17 Surabaya. JUPE, 82-91.
Siregar, S. (2015). Statistika Parametrik untuk Penelitian Kuantitatif dilengkapi dengan Perhitungan Manual dan Aplikasi SPSS versi 17. Jakarta: Bumi Aksara.
Suyitno, H. (2008). Hubungan Antara Bahasa dengan Logika dan Matematika Menurut Pemikiran Wittgenstein. Humaniora, 26-37.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Jurnal Riset Pembelajaran Matematika
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
Penulis yang menerbitkan dengan jurnal ini menyetujui persyaratan berikut:
- Penulis mempertahankan hak cipta dan memberikan jurnal hak publikasi pertama dengan karya yang dilisensikan secara bersamaan di bawah Lisensi Internasional Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 yang memungkinkan orang lain untuk berbagi karya dengan pengakuan kepenulisan karya dan publikasi awal di jurnal ini.
- Penulis dapat membuat pengaturan kontrak tambahan yang terpisah untuk distribusi non-eksklusif dari versi jurnal yang diterbitkan dari karya tersebut (misalnya, mempostingnya ke repositori institusional atau menerbitkannya dalam sebuah buku), dengan pengakuan publikasi awalnya di jurnal ini.
- Penulis diizinkan dan didorong untuk memposting karya mereka secara online (misalnya, di repositori institusional atau di situs web mereka) sebelum dan selama proses pengiriman, karena dapat menghasilkan pertukaran yang produktif, serta kutipan lebih awal dan lebih besar dari karya yang diterbitkan.