Pengembangan Instrumen Literasi Numerasi Berbasis HOTs pada Materi Aritmatika Sosial

Authors

  • Ulpha Mega Pratiwi Universitas Sultan Ageng Tirtayasa
  • Yuyu Yuhana Universitas Sultan Ageng Tirtayasa

DOI:

https://doi.org/10.55719/jrpm.v6i2.1190

Keywords:

numeracy literacy, HOTS, Social Arithmetic

Abstract

The purpose of this research is expected to be able to foster numeracy literacy skills and HOTS skills, in this case which is raised by social arithmetic material. This research is a development research using a four-D (4D) model, conducted on June 3, 2024 for 32 grade VII junior high school students. The instrument developed consists of 4 descriptive questions. The results of this study show that HOTS-based numeracy literacy development questions can be used to support numeracy literacy with a validity test conducted by as many as 32 respondents. The results are based on the calculation of the r value > 0.349, for df = 32-2 = 30, α = 0.05, then the item is valid, the reliability value of the question is 0.63, showing that the level of the instrument developed meets the reliability aspect.

 

 

Downloads

Download data is not yet available.

References

Agustin, N. (2019). Analisis Soal Ujian Akhir Semester Ganjil Mata Pelajaran Pendidikan Agama Islam Ditinjau dari Tingkat Kesukaran dan Daya Pembeda pada Kelas VIII Di SMP Islam Terpadu Bina Insani Metro. xiv+104 hlm.

Amelia, M. A. (2016). Analisis Soal Tes Hasil Belajar High Order Thinking Skills (Hots) Matematika Materi Pecahan Untuk Kelas 5 Sekolah Dasar. Jurnal Penelitian, 20, 123–131.

Ate, D., & Lede, Y. K. (2022). Analisis Kemampuan Siswa Kelas VIII dalam Menyelesaikan Soal Literasi Numerasi. Jurnal Cendekia : Jurnal Pendidikan Matematika, 6(1), 472–483. https://doi.org/10.31004/cendekia.v6i1.1041

Dinni, H. N. (2018). HOTS (High Order Thinking Skills) dan kaitannya dengan kemampuan literasi matematika. PRISMA, Prosiding Seminar Nasional Matematika, 1, 170–176. https://journal.unnes.ac.id/sju/index.php/prisma/article/view/19597

Dwijayanti, N. (2021). Pembelajaran Berbasis HOTS sebagai Bekal Generasi Abad 21 di Masa Pandemi. Kalam Cendekia: Jurnal Ilmiah Kependidikan, 9(1). https://doi.org/10.20961/jkc.v9i1.53837

Ghozali. (2011). Uji simultan dan uji parsial. Journal of Chemical Information and Modeling, 53(9), 1689–1699. http://e-journal.uajy.ac.id/11998/5/EA199583.pdf

Kusuma, A. S., & Nurmawanti, I. (2023). Pengembangan Soal-Soal Literasi dan Numerasi Berbasis High Order Thinking Skills (HOTS) untuk Siswa Sekolah Dasar (SD). Jurnal Ilmiah Profesi Pendidikan, 8(1), 516–523. https://doi.org/10.29303/jipp.v8i1.1313

Martin, T. I. H. (2020). Pengembangan Instrumen Soal HOTS (High Order Thinking Skill) Pada Mata Kuliah Fisika Dasar 1. Jurnal Pendidikan Fisika, 8(1), 18–21. http://journal.uin-alauddin.ac.id/indeks.php/PendidikanFisika

Milenia, D., Resti, N. C., & Rahayu, D. S. (2022). Kemampuan Siswa Smp Dalam Penyelesaian Soal Matematika Berbasis Hots Pada Materi Pola Bilangan. Jurnal Ilmiah Matematika Realistik (JI-MR, 3(2), 100–108.

Mulyatiningsih, E. (2015). PENGEMBANGAN MODEL PEMBELAJARAN Endang. Islamic Education Journal, 35,110,114,120,121.

Nastiti, M. D., & Dwiyanti, A. N. (2022). Kajian Literatur: Literasi Numerasi Siswa Sekolah Dasar Kelas Atas. Prosiding Seminar Nasional Sultan Agung ke-4q, 04(November), 126–133.

Nuraeni, R., Ardiansyah, S. G., & Zanthy, L. S. (2020). Permasalahan Matematika Aritmatika Sosial Dalam Bentuk Cerita: Bagaimana Deskripsi Kesalahan-Kesalahan Jawaban Siswa? Teorema: Teori dan Riset Matematika, 5(1), 61. https://doi.org/10.25157/teorema.v5i1.3345

Pendidikan, J., Olahraga, J., & Kesehatan, D. (2020). PENGEMBANGAN INSTRUMEN PENILAIAN HASIL BELAJAR RANAH KOGNITIF MODEL 4D PADA MATERI SEPAK BOLA BERDASARKAN KURIKULUM 2013 I Dewa Gede Putra Wirayasa 1 , I Putu Darmayasa 2 , I Made Satyawan. 8(3), 81–88.

Sanaky, M. M. (2021). Analisis Faktor-Faktor Keterlambatan Pada Proyek Pembangunan Gedung Asrama Man 1 Tulehu Maluku Tengah. Jurnal Simetrik, 11(1), 432–439. https://doi.org/10.31959/js.v11i1.615

Sindia Mutiara, P. (2021). Pengembangan bahan ajar menggunakan model pembelajaran search solve create share pada materi spldv. Skripsi, 1–127.

Tampubolon, J., Atiqah, N., & Panjaitan, U. I. (2019). Pentingnya Konsep Dasar Matematika pada Kehidupan Sehari-Hari Dalam Masyarakat. Program Studi Matematika Universitas Negeri Medan, 2(3), 1–10. https://osf.io/zd8n7/download

Tasrif, T. (2022). Higher Order Thinking Skills (HOTS) dalam pembelajaran social studies di sekolah menengah atas. Jurnal Pembangunan Pendidikan: Fondasi dan Aplikasi, 10(1), 50–61. https://doi.org/10.21831/jppfa.v10i1.29490

Ulfa Br, F., Sinuhaji, Rohmaniyah, A., Hilmi, N., Lestari, K. L., & Prastowo, A. (2024). Pembelajaran Bahasa Indonesia Berbasis Higher Order Thinking Skills di Sekolah Dasar. Jurnal Ilmu Pendidikan, 6(2), 1333–1343. https://doi.org/10.31004/edukatif.v6i2.6093

Wardathi, A. N., & Pradipta, A. W. (2019). Feasibility of Material, Language and Media Aspects in the Development of Statistics Textbooks for Physical Education at IKIP Budi Utomo Malang. Efektor, 6(1), 61. https://doi.org/10.29407/e.v6i1.12552

Zulfayani, Z., Ariawan, R., Nufus, H., Nurdin, E., & Fitriani, D. (2024). Pengembangan Instrumen Kemampuan Literasi Numerasi Berbasis HOTS. Jurnal Cendekia : Jurnal Pendidikan Matematika, 8(1), 789–800. https://doi.org/10.31004/cendekia.v8i1.2796

Published

30-10-2024

How to Cite

Pratiwi, U. M. and Yuhana, Y. (2024) “Pengembangan Instrumen Literasi Numerasi Berbasis HOTs pada Materi Aritmatika Sosial”, Jurnal Riset Pembelajaran Matematika, 6(2), pp. 81–88. doi: 10.55719/jrpm.v6i2.1190.

Issue

Section

Articles