Pengembangan E-LKPD Berbasis POE (Predict, Observe, And Explain) Pada Materi Sistem Persamaan Linear Tiga Variabel Kelas X

Authors

  • Husna Anisa Universitas PGRI Sumatera Barat
  • Radhya Yusri Universitas PGRI Sumatera Barat

DOI:

https://doi.org/10.55719/jrpm.v6i2.1453

Keywords:

E-LKPD, POE, SPLTV, Valid, Praktis

Abstract

This research aims to produce valid and practical E-LKPD on SPLTV material. This research is a type of research and development (R&D) using the ADDIE (Analysis, Design, Development, Implementation, Evaluation) development model. The subjects of this research were class X students of SMAN 1 Lembah Gumanti. The instruments used in this research were validation questionnaires and practicality test questionnaires. The results of the research can be concluded that the E-LKPD based on POE (Predict, Observe and Explain) in Class X Variable Linear Equation Systems Material at SMAN 1 Lembah Gumanti is declared valid and practical for use by educators and students

Downloads

Download data is not yet available.

References

Angko, N., & Mustaji. (2023). Pengembangan Bahan Ajar Dengan Model Addie Untuk Mata Pelajaran Matematika Kelas 5 Sds Mawar Sharon Surabaya. Jurnal Kwangsan, 1(1).

Branch, R. M. (2009). Instructional Design: The Addie Approach. In Instructional Design: The Addie Approach. Springer Us. Https://Doi.Org/10.1007/978-0-387-09506-6

Citriadin, Y. (2019). Pengantar Pendidikan. Fakultas Tarbiyah Dan Keguruan Uin Mataram.

Dewi, M. P., & Darussyamsu, R. (2024). Meta Analisis Validitas Dan Praktikalitas Pengembangan Lkpd Sebagai Media Pembelajaran (Vol. 8).

Firtsanianta, H., & Khofifah, I. (2022). Proceedings Membangun Karakter Dan Budaya Literasi Dalam Pembelajaran Tatap Muka Terbatas Di Sd Efektivitas E-Lkpd Berbantuan Liveworksheet Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Peserta Didik. Proceedings Membangun Karakter Dan Budaya Literasi Dalam Pembelajaran Tatap Muka Terbatas Di Sd.

Fitriani, Hasan, M., & Musri. (2016). Pengembangan Lembar Kegiatan Peserta Didik (Lkpd) Berbasis Masalah Untuk Meningkatkan Pemahaman Konsep Dan Aktivitas Belajar Peserta Didik Pada Materi Larutan Penyangga. In Jurnal Pendidikan Sains Indonesia (Vol. 04, Issue 01). Http://Jurnal.Unsyiah.Ac.Id/Jpsi

Helmiati. (2012). Model Pembelajaran. Www.Aswajapressindo.Co.Id

Lutfiana, D. (2022). Penerapan Kurikulum Merdeka Dalam Pembelajaran Matematika Smk Diponegoro Banyuputih. Jurnal Inovasi Pendidikan Kejuruan, 2(4).

Magdalena, I., Sundari, T., Nurkamilah, S., Ayu Amalia, D., & Muhammadiyah Tangerang, U. (2020). Analisis Bahan Ajar. In Jurnal Pendidikan Dan Ilmu Sosial (Vol. 2, Issue 2). Https://Ejournal.Stitpn.Ac.Id/Index.Php/Nusantara

Mulyasa. (2023, November 8). Implementasi Kurikulum Merdeka.

Muna, I. A. (2017). Model Pembelajaran Poe (Predict-Observe-Explain) Dalam Meningkatkan Pemahaman Konsep Dan Keterampilan Proses Ipa. Jurnal Studi Agama, 5(1).

Rahmawati, A., Anggraini, D., & Masykur, R. (2019). Pengembangan Modul Berbasis Poe (Predict Observe Explain) Pada Materi Trigonometri. Kreano, Jurnal Matematika Kreatif-Inovatif, 10(2), 193–201. Https://Doi.Org/10.15294/Kreano.V10i2.20337

Safitri Egi, & Suherman. (2021). Pengembangan Lembar Kerja Peserta Didik Berbasis Problem Based Learning (Pbl) Pada Topik Program Linear Untuk Kelas Xi Sma. 10(4), 52–55.

Sari, E. P., & Syofiana, M. (2021). Lembar Kerja Siswa Berbasis Poe (Predict, Observe, Explain) Kemampuan Berpikir Kreatif Matematis Siswa Smp. Nabla Dewantara: Jurnal Pendidikan Matematika, 6(2).

Siagian, M. D. (2017). Pembelajaran Matematika Dalam Persfektif Konstruktivisme. Jurnal Pendidikan Islam Dan Teknologi Pendidikan, 7(2).

Yanuarti, S. (2018). Penerapan Pembelajaran Berbasis Predict, Observe, Explain (Poe) Pada Pembelajaran Geometri Di Kelas X Sma Negeri 13 Palembang. Journal Pendidikan Matematika, 12(1), 71–78.

Yusri, R., Nurmi, N., & Delyana, H. (2019). Development Of Ict Integrated Project Based Learning Student Worksheet. Journal Of Physics: Conference Series, 1157(3). Https://Doi.Org/10.1088/1742-6596/1157/3/032127

Published

30-10-2024

How to Cite

Anisa, H. and Yusri, R. (2024) “Pengembangan E-LKPD Berbasis POE (Predict, Observe, And Explain) Pada Materi Sistem Persamaan Linear Tiga Variabel Kelas X”, Jurnal Riset Pembelajaran Matematika, 6(2), pp. 135–146. doi: 10.55719/jrpm.v6i2.1453.

Issue

Section

Articles