KEMAMPUAN BERPIKIR KRITIS SISWA SMP NEGERI 1 JENU BERDASARKAN LANGKAH FACION PADA POKOK BAHASAN JAJARGENJANG DAN TRAPESIUM

Authors

  • Yuni Afifah Universitas PGRI Ronggolawe (UNIROW) Tuban
  • Edy Nurfalah

DOI:

https://doi.org/10.55719/jrpm.v1i1.65

Keywords:

Critical Thinking, Facion Steps

Abstract

Each student has a different level of critical thinking ability, while critical thinking is a basic ability that students must possess. The purpose of this study is to describe students' critical thinking skills based on Facion steps on the subject lines and trapezoidal. This research is a descriptive study using quantitative and qualitative data. The research instrument used was in the form of critical thinking ability test questions and interview guidelines. The research subjects used were 32 students while the study sample analyzed the data as many as 3 students who entered the 3 categories of high, medium, and low critical thinking skills. The data analysis technique used in the form of descriptive statistical data analysis developed based on indicators of thinking, namely interpretation, analysis, evaluation, and inference. The results of this study indicate that students' critical thinking skills based on Facion steps on the subject line and trapezoid class VII-D SMP Negeri 1 Jenu 2017/2018 school year are generally in the low category with an average score of 64.82.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Arifin, Z. 2008. Membangun Kompetensi Pedagogis Guru Matematika. Surabaya: Lentera Cendikia.

Arifin, Z. 2010. Metodologi Penelitian Pendidikan. Surabaya: Lentera Cendekia

Arikunto, S. 2010. Prosedur Penelitian Suatu Pendekatan Praktik.Jakarta: Rineka Cipta.

Badawi, A. 2015. Analisis Kemampuan Berpikir Aljabar dan Kemampuan Berpikir Kritis dalam Matematika pada Siswa SMP Kelas VIII. Semarang: Universitas Negeri Semarang.

Hendriana, H dan Soemarmo, U. 2014. Penilaian Pembelajaran Matematika. Bandung: PT Refika Aditama

Hidayanti, D. A dan Daniel, T. 2016. Analisis Berpikir Kritis Siswa SMP Kelas IX pada Materi Kesebangunan. Prosiding Konferensi Nasional Penelitian Matematika dan Pembelajrannya. UMS. Jakarta: PT. Asdi Mahasatya.

Karim, N. 2015. Kemampuan Berpikir Kritis Siswa dalam Pembelajaran Metematika dengan Menggunakan Model Pembelajaran Jucama di Sekolah Menengah Pertama. Jurnal Pendidikan Matematika, Volume 3. Halama92.

Mahmuzah, R. 2015. Peningkatan Kemampuan Berpikir Kritis Matematis Siswa SMP Melalui Pendekatan Problem Posing. Volume 4. No. 1. Online http://www.jurnal.unsyiah.ac.id/peluang/article/view/5860. diakses 15 Maret 2018.

Mulyana, Y. 2016. Profil Berpikir Kritis dan Krestif Siswa dalam Memecahkan Masalah Terbuka (Open Ended Problem) Ditinjau dari Kemampuan Matematika Siswa. Skripsi tidak dipublikasi. Tuban: UNIROW.

Nisa’, R. 2016. Profil Berpikir Kritis Siswa SMP dalam Menyelesaikan Soal Cerita Ditinjau dari Gaya Kognitif dan Kemampuan Matematika. Vol. 2, No. 1, hal. 66-76. Online. http://download.portalgaruda.org/article.php?article=508781&val=10401&title=%20PROFIL%20BERPIKIR%20KRITIS%20SISWA%20SMP%20DALAM%20MENYELESAIKAN%20SOAL%20CERITA%20DITINJAU%20DARI%20GAYA%20KOGNITIF%20DAN%20KEMAMPUAN%20MATEMATIKA. Diakses 8 Maret 2018.

Nurfalah, E., 2016. Tingkat Penguasaan Mahasiswa Terhadap Materi Integral Berdasarkan Asal Sekolah. Jurnal Teladan: Jurnal Ilmu Pendidikan dan Pembelajaran, 1(1), pp.29-38.

Susanto, Ahmad. 2013. Teori Belajar dan Pembelajaran di Sekolah Dasar. Jakarta: Prenadamedia Group.

Sugiyono. 2015. Metode Penelitian Kualitatif Kuantitatif dan R & D. Bandung: Alfabeta.

Trapsilasiwi, Dinawati. 2017. Profil Berpikir Kritis Siswa Kelas X-IPA 3 MAN 2 Jember Berdasarkan Gender Dalam Menyelesaikan Soal Matematika Pokok Bahasan Sistem Persamaan Linier Tiga Variabel. Vol. 8, No. 1, hal.20-30. https://jurnal.unej.ac.id/index.php/kadikma/article/view/5137.Diakses 8 Maret.

Published

16-04-2019

How to Cite

Afifah, Y. and Nurfalah, E. (2019) “KEMAMPUAN BERPIKIR KRITIS SISWA SMP NEGERI 1 JENU BERDASARKAN LANGKAH FACION PADA POKOK BAHASAN JAJARGENJANG DAN TRAPESIUM”, Jurnal Riset Pembelajaran Matematika, 1(1), pp. 37–42. doi: 10.55719/jrpm.v1i1.65.

Issue

Section

Articles