Profil Kemampuan Berpikir Kreatif Siswa pada Materi Geometri Ditinjau dari Kecerdasan Visual Spasial
DOI:
https://doi.org/10.55719/jrpm.v5i2.894Keywords:
creative thinking, geometry, visual spasial intellegenceAbstract
ABSTRACT
Creative thinking is the process of generating many ideas for a problem and providing various possible answers or solutions to a problem based on the information provided. The purpose of this study was to describe the profile of students' creative thinking abilities in geometry material in terms of students' visual-spatial intelligence. This research is a type of descriptive qualitative research conducted at SMA Dr. Soetomo Surabaya for the 2022-2023 academic year, with research subjects for class XII IPA 2 students. To be able to find out a description of students' creative thinking abilities, a test was carried out which contained three indicators of creative thinking, namely fluency, flexibility and originality. There are two stages in this study, namely: giving questions on the visual-spatial intelligence test and giving questions on the ability to think creatively. From the results of the study using triangulation, namely by comparing the results of written tests with interviews, it was shown that: students with high visual-spatial intelligence fulfilled all indicators of creative thinking ability, students with medium-level visual-spatial intelligence only fulfilled two indicators of creative thinking ability, and students with visual intelligence low level spatial meets one indicator of creative thinking ability.
Keywords: Creative Thinking, Geometry, and Visual Spatial Intelligence
Downloads
References
Afida, W., Murtianto, Y. H., & Albab, I. U. (2021). Profil Berpikir Logis Matematis Siswa SMA dalam Penyelesaian Soal Cerita Berbasis Kearifan Lokal Ditinjau dari Kecerdasan Spasial. Imajiner: Jurnal Matematika Dan Pendidikan Matematika, 3(4), 344–352. https://doi.org/10.26877/imajiner.v3i4.7705
Jafar, N., Sukayasa, & Lefrida, R. (2017). Profil Pemecahan Masalah oleh Siswa SMP Ditinjau Dari Kecerdasan Visual-Spasial. Jurnal Elektronik Pendidikan Matematika Taduloko, 4 (4)(2013), 532–542.
Prasetiyo, A. D., & Mubarokah, L. (2014). Berpikir Kreatif Siswa Dalam Penerapan Model Pembelajaran Berdasar Masalah Matematika. Jurnal Pendidikan Matematika STKIP PGRI Sidoarjo, 2(1), 9–18. http://lppm.stkippgri-sidoarjo.ac.id/files/Berpikir-Kreatif-Siswa-Dalam-Penerapan-Model-Pembelajaran-Berdasar--Masalah-Matematika.pdf
Wijayanti, R. W., Sutopo, & Pamudi, D. (2016). Profil Kesulitan Siswa dalam Memecahkan Masalah Matematika Materi Pokok Bangun Ruang Sisi Datar Ditinjau dari Kecerdasan Visual-Spasial Siswa. Konferensi Nasional Penelitian Matematika Dan Pembelajarannya (KNPMP I), KNPMP I, 395–401.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Jurnal Riset Pembelajaran Matematika
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
Penulis yang menerbitkan dengan jurnal ini menyetujui persyaratan berikut:
- Penulis mempertahankan hak cipta dan memberikan jurnal hak publikasi pertama dengan karya yang dilisensikan secara bersamaan di bawah Lisensi Internasional Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 yang memungkinkan orang lain untuk berbagi karya dengan pengakuan kepenulisan karya dan publikasi awal di jurnal ini.
- Penulis dapat membuat pengaturan kontrak tambahan yang terpisah untuk distribusi non-eksklusif dari versi jurnal yang diterbitkan dari karya tersebut (misalnya, mempostingnya ke repositori institusional atau menerbitkannya dalam sebuah buku), dengan pengakuan publikasi awalnya di jurnal ini.
- Penulis diizinkan dan didorong untuk memposting karya mereka secara online (misalnya, di repositori institusional atau di situs web mereka) sebelum dan selama proses pengiriman, karena dapat menghasilkan pertukaran yang produktif, serta kutipan lebih awal dan lebih besar dari karya yang diterbitkan.