Analisis Tingkat Self Esteem Siswa Kelas XI MAS Assalam Naga Beralih pada Pembelajaran Matematika
DOI:
https://doi.org/10.55719/jrpm.v6i1.1106Keywords:
Pembelajaran Matematika, Self-Esteem MatematikaAbstract
This study aims to describe the level of self-esteem of class XI students of MAS As-Salam Naga Beralih. Theresearch method used is a descriptive method with a quantitative approach with a total of 15 subjects. The instrument used in this study is a non-test instrument in the form of a self-esteem questionnaire with 30 statements that have been tested by 3 expert validators. The data analysis technique is carried out descriptively, namely by explaining the meaning contained in the numbers in cach questionnaire statement that has been filled in by students, and determining the students' self-esteem category. Based on the results of the analysis of each statement that has been distributed to students on each indicator, it results that the level of self-esteem of students in class XI MAS As-Salam Naga Beralih is generally in the medium category with a percentage of 67%, high category 20%, and low category 13%. With the data obtained, it can be concluded that the level of self-esteem of students in grade XI MAS As-Salam Naga Beralih has a moderate level of self-esteem.
Downloads
References
Ekawardhani, N. P., Mar’at, S., & Sahrani, R. (2019). Peran Self-Esteem Dan Self-Forgiveness Sebagai Prediktor Subjective Well-Being Pada Perempuan Dewasa Muda. Jurnal Muara Ilmu Sosial, Humaniora, Dan Seni, 3(1), 71. https://doi.org/10.24912/jmishumsen.v3i1.3538
Elviani, D., Sugiatno, S., & Sayu, S. (2020). Kemampuan Komunikasi Matematis Dikaji Dari Self-Esteem Siswa Pada Materi Himpunan. Jurnal AlphaEuclidEdu, 1(1), 1. https://doi.org/10.26418/ja.v1i1.41621
Fadillah, S. (2012). Meningkatkan Self Esteem Siswa SMP dalam Matematika Melalui Pembelajaran dengan Pendekatan Open Ended. Jurnal Pendidikan MIPA, 13, 34–41. https://doi.org/10.23960/jpmipa/v13i1.pp34-41
Fauziah, M., Setyowati, A., & Muyana, S. (2019). Self-Esteem Siswa Sekolah Menengah Kejuruan (SMK) Negeri Se-Kota Yogyakarta. Jurnal Penelitian Bimbingan Dan Konseling, 4(1). https://doi.org/10.30870/jpbk.v4i1.5004
Febrina, D. T., Suharso, P. L., & Saleh, A. Y. (2018). Self-Esteem Remaja Awal: Temuan Baseline Dari Rencana Program Self-Instructional Training Kompetensi Diri. Jurnal Psikologi Insight, 2(1), 43–56. https://doi.org/10.17509/insight.v2i1.11922
Fitriah, A., & Aripin, U. (2019). Analisis Kemampuan Koneksi Matematis dan Self Esteem Siswa SMA di Kabupaten Bandung Barat. JPMI (Jurnal Pembelajaran …, 2(4), 197–208. https://www.journal.ikipsiliwangi.ac.id/index.php/jpmi/article/view/2852
Haryati, S. (2014). Hubungan Harga Diri dan Interaksi Teman Sebaya dengan Kepercayaan Diri Remaja Awal.
Irawati, N., & Hajat, N. (2012a). Hubungan Antara Harga Diri (Self Esteem) Dengan Prestasi Belajar Pada Siswa Smkn 48 Di Jakarta Timur. Econosains Jurnal Online Ekonomi Dan Pendidikan, 10(2), 193–210. https://doi.org/10.21009/econosains.0102.04
Irawati, N., & Hajat, N. (2012b). Hubungan Antara Harga Diri ( Self-esteem ) dengan Prestasi Belajar Pada Siswa SMKN 48 di Jakarta Timur. Econosains Jurnal Online Ekonomi Dan Pendidikan, 10(2), 193–210. https://doi.org/10.21009/econosains.0102.04
Lestari, W. D., Gunadi, F., & Yahkya, Z. S. (2022). Kesulitan Belajar Matematika Siswa Pada Materi Trigonometri Berdasarkan Self-Esteem Dan Gaya Belajar. Pedagogy: Jurnal Pendidikan Matematika, 7(2), 32–45. https://doi.org/10.30605/pedagogy.v7i2.1934
Mutia Fonna, Herizal, & Reza Mulyadi. (2021). Analisis Self-Esteem Siswa Kelas XI SMA Negeri 1 Dewantara dalam Pembelajaran Matematika di Masa Pandemi Covid-19. Ar-Riyadhiyyat: Journal of Mathematics Education, 2(1), 11–18. https://doi.org/10.47766/arriyadhiyyat.v2i1.1400
Rosani, W., Fatimah, S., & Supriatna, E. (2021). Studi Deskriptif Self Esteem Pada Siswa Kelas Xi Sman 1 Margaasih. FOKUS (Kajian Bimbingan & Konseling Dalam Pendidikan), 4(5), 330. https://doi.org/10.22460/fokus.v4i5.8074
Verdianingsih, E. (2017). Self-Esteem dalam Pembelajaran Matematiak Self-Esteem in Mathematics Education. Eduscope, 03(02), 1–9
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Jurnal Riset Pembelajaran Matematika
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
Penulis yang menerbitkan dengan jurnal ini menyetujui persyaratan berikut:
- Penulis mempertahankan hak cipta dan memberikan jurnal hak publikasi pertama dengan karya yang dilisensikan secara bersamaan di bawah Lisensi Internasional Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 yang memungkinkan orang lain untuk berbagi karya dengan pengakuan kepenulisan karya dan publikasi awal di jurnal ini.
- Penulis dapat membuat pengaturan kontrak tambahan yang terpisah untuk distribusi non-eksklusif dari versi jurnal yang diterbitkan dari karya tersebut (misalnya, mempostingnya ke repositori institusional atau menerbitkannya dalam sebuah buku), dengan pengakuan publikasi awalnya di jurnal ini.
- Penulis diizinkan dan didorong untuk memposting karya mereka secara online (misalnya, di repositori institusional atau di situs web mereka) sebelum dan selama proses pengiriman, karena dapat menghasilkan pertukaran yang produktif, serta kutipan lebih awal dan lebih besar dari karya yang diterbitkan.