USING THE NEWMAN STAGE TO SOLVE STORY PROBLEMS THE SPACE OF FLAT SIDES
Keywords:
Newman stage, Solve story problemAbstract
To describe the ability to solve story problems, build a flat-side space using the Newman stage, researchers conducted descriptive research using qualitative and quantitative data. The subjects of this study were all students of class VIII A MTs Musthofawiyah Nguruan in the academic year 2017/2018 consisting of 17 students. Data retrieval was carried out through a description and interview test with descriptive data analysis techniques developed based on indicators of problem solving ability based on Newman stages. The research data shows the ability to solve story problems in building a flat side of class VIII A MTs Musthofawiyah Nguruan in the 2017/2018 school year based on the Newman stage is in less qualification, with the following questions: the ability of students to understand the problem in sufficient qualifications, students' ability to transform the problem in sufficient qualifications, the ability of students in the processing skills stage is lacking.
Downloads
References
Arikunto, Suharsimi. 2010. Prosedur Penelitian Suatu Pendekatan Praktik. Jakarta : Rineka Cipta.
Arikunto, Suharsimi. 2012. Dasar-Dasar Evaluasi Pendidikan. Jakarta : Bumi Aksara.
Karnasih, Ida. 2015 Analisis Kesalahan Newman pada Soal Cerita Matematis http://id.portalgaruda.org/?ref=browse&mod=viewarticle&article=413043. (Online). Diakses Pada tanggal 01 April 2018
Karnia D, Sri Wahyuni. 2014. Analisis Kesalahan Siswa dalam Menyelesaikan Soal Cerita Pada Pembelajaran Matematika. http://id.portalgaruda.org/?ref=browse&mod=viewarticle&article=287799. (Online). Diakses pada tanggal 20 April 2018.
Luthfiyah, Inayatul. 2015. Kemampuan Siswa Menyelesaikan Soal Cerita Aljabar Menggunakan Tahapan Analisis Newman. Skripsi Tidak Dipubikasikan. Tuban : FKIP Pendidikan Matematika UNIROW Tuban.
Mulyadi, 2015. Analisis Kesalahan dalam Menyelesaikan Soal Cerita Pada Materi Luas Permukaan Bangun Ruang Berdasarkan NewmanâS Error Analysis (Nea) Ditinjau Dari Kemampuan Spasial http://id.portalgaruda.org/?ref=browse&mod=viewarticle&article=333168. (Online) Diakses pada tanggal 27 maret 2018
Rahayuningsih, Pustpita. 2014. Persamaan Linear Dua Variabel (SPLDV) dan Scaffolding-Nya Berdasarkan Analisis Kesalahan Newman Pada Siswa Kelas VIII SMP Negeri 2 Malang. http://id.portalgaruda.org/?ref=browse&mod=viewarticle&article=390031. (Online). Diakses pada tanggal 06 Mei 2018
Sudiono, Ari. 2017 Analisis Kesalahan dalam Menyelesaikan Soal Matematika Materi Persamaan Garis Lurus Berasarkan Analisis Newman. http://download.portalgaruda.org/article.php. (Onloine). Diakses 05 maret 2018
Sugiono. 2012. Metode Penelitian Kuantitatif Kualitatif dan R & G. Bandung : Alfabeta.
Suudi. 2016. Kemampuan Siswa Menyelesaikan Soal Cerita Bangun Datar Menggunakan Tahapan Analisis Newman. Skripsi Tidak Dipubikasikan. Tuban : FKIP Pendidikan Matematika UNIROW Tuban.
Turmudi. 2008. Landasan Filsafat dan Teori Pembelajaran Matematika (Berparadigma Eksploratif dan Investigatif). Jakarta : Leuser Pustaka.
Utami, Ening D. 2013. Upaya Peningkatan Motivasi dan Keterampilan Proses Belajar Melalui Metode Pembelajaran Talking Stick Pada Sub Pokok Bahasan Sifat-Sifat Bangun Datar Bagi Siswa Kelas V Sd Negeri Lugurejo http://id.portalgaruda.org/?ref=browse&mod=viewarticle&article=9330. (Online). Diakses pada tanggal 05 April 2018
Visitasari, Riska. 2013. Kemampuan Siswa Memecahkan Masalah Berbentuk Soal Cerita Aljabar Menggunakan Tahapan Analisis Newman. (Online), http://id.portalgaruda.org/?ref=browse&mod=viewarticle&article=103439. Diakses pada tanggal 20 maret 2018
Viscarena Avine, Neza. 2013. Analisis Perilaku Pemecahan Masalah Pada Siswa dalam Menyelesaikan Soal Cerita Matematika Materi Segiempat Kelas VII SMPN 7 Surabaya http://id.portalgaruda.org/?ref=browse&mod=viewarticle&article=103459. (Online). Diakses pada tanggal 09 April 2018.