Upaya Meningkatkan Motivasi Belajar Matematika Siswa SD Melalui Optimasi Game “Moving Twins”
DOI:
https://doi.org/10.55719/jrpm.v6i1.1016Keywords:
Learning Motivation, Arithmetic Operations, Moving Twins GameAbstract
Elementary school (SD) students must possess fundamental mathematical abilities. One of them is the capacity to execute numerical calculation procedures. Evidence from the field indicates that the academic performance of primary school kids in mathematics remains at a poor level. This occurs due to the constraints imposed by teachers on pupils' activities at school, leading to a rapid onset of boredom during the learning process. Hence, it is imperative to establish a novel educational environment by leveraging media tools to enhance the enjoyment and dynamism of the learning process. The learning method "MOVING TWINS" will be utilized. The objective of this study is to enhance the learning motivation of primary school children in the subject of arithmetic operations by utilizing the Moving Twins game. The participants of this study consisted of elementary school kids, selected using the purposive sampling technique. This study employs a pre-experimental design known as a one group pretest-posttest design. The research findings indicate that employing the Moving Twins Game can enhance the learning motivation of primary school pupils in the domain of number counting operations.
Keywords: Learning Motivation, Arithmetic Operations, Moving Twins Game.
Downloads
References
Anastasya, D., Dewi, S. R., & Murnaka, N. P. (2015). Pengaruh Games Memorize Card Terhadap Hasil Belajar Siswa pada Operasi Hitung Bilangan. Kreano, Jurnal Matematika Kreatif-Inovatif, 6(2), 164. https://doi.org/10.15294/kreano.v6i2.5010
Fatmawati, L. (2021). Analisis Kesulitan Belajar Matematika Siswa Kelas V pada Materi Volume Bangun Ruang Balok di SD Negeri 067246 Medan Tahun Pelajaran 2020/2021. Digital Repository Universitas Quality.
Huriyanti, L., & Rosiyanti, H. (2017). Perbedaan Motivasi Belajar Matematika Siswa Setelah Menggunakan Strategi Pembelajaran Quick on the Draw. FIBONACCI: Jurnal Pendidikan Matematika Dan Matematika, 3(1), 65. https://doi.org/10.24853/fbc.3.1.65-76
Jainiyah, J., Fahrudin, F., Ismiasih, I., & Ulfah, M. (2023). Peranan Guru Dalam Meningkatkan Motivasi Belajar Siswa. Jurnal Multidisiplin Indonesia, 2(6), 1304–1309. https://doi.org/10.58344/jmi.v2i6.284
Marisa, M. (2010). Belajar Matematika Yang Menyenangkan Melalui Metode Permainan. In Jiv (Vol. 5, Issue 1, pp. 105–110). https://doi.org/10.21009/jiv.0501.10
Mulyana, E., Mujidin, M., & Bashori, K. (2015). Peran Motivasi Belajar, Self-Efficacy, dan Dukungan Sosial Keluarga Terhadap Self-Regulated Learning pada Siswa. PSIKOPEDAGOGIA Jurnal Bimbingan Dan Konseling, 4(2), 165. https://doi.org/10.12928/psikopedagogia.v4i2.4480
Tahir, M., & Khair, B. N. (2023). Analisis Gaya Mengajar Guru. Journal of Classroom Action Research, 5(1), 202–209. https://doi.org/10.29303/jcar.v5i1.2824
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Jurnal Riset Pembelajaran Matematika
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
Penulis yang menerbitkan dengan jurnal ini menyetujui persyaratan berikut:
- Penulis mempertahankan hak cipta dan memberikan jurnal hak publikasi pertama dengan karya yang dilisensikan secara bersamaan di bawah Lisensi Internasional Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 yang memungkinkan orang lain untuk berbagi karya dengan pengakuan kepenulisan karya dan publikasi awal di jurnal ini.
- Penulis dapat membuat pengaturan kontrak tambahan yang terpisah untuk distribusi non-eksklusif dari versi jurnal yang diterbitkan dari karya tersebut (misalnya, mempostingnya ke repositori institusional atau menerbitkannya dalam sebuah buku), dengan pengakuan publikasi awalnya di jurnal ini.
- Penulis diizinkan dan didorong untuk memposting karya mereka secara online (misalnya, di repositori institusional atau di situs web mereka) sebelum dan selama proses pengiriman, karena dapat menghasilkan pertukaran yang produktif, serta kutipan lebih awal dan lebih besar dari karya yang diterbitkan.