MODEL PBL DALAM MENINGKATKAN AKTIVITAS DAN HASIL BELAJAR MATEMATIKA SISWA
DOI:
https://doi.org/10.55719/jrpm.v1i2.104Keywords:
PBL, Problem based learningAbstract
The purpose of this study was to describe student activities, increase learning outcomes and student responses during the learning process with PBL Model with a scientific approach to building materials for cubes, beams and prisms in class VIII D MTs Gandrirojo Sedan in 2017/2018. The subjects of this study were students of class VIII D MTs Gandrirojo Sedan totaling 34 students consisting of 18 sons and 16 girls. Data collection techniques come from students in the form of observations, tests and questionnaires. The results showed that PBL learning can improve student activity, learning outcomes and responses. This can be seen from the percentage of student activities that fall into the active category in the first cycle reaching 55.88%, the second cycle reaching 79, 41%, and the third cycle reaching 91.17%. While the percentage of mathematical learning completeness of students in the first cycle reached 61.76%, in the second cycle reached 91.17%, and in the third cycle it reached 100%. Student responses to learning are also positive. This can be seen from the results of the response questionnaire which showed that 97% of students responded positively. For this reason, learning activities using the PBL learning model can improve student activities and learning outcomes.
Downloads
References
Arifin, Zaenal. 2012. Metodologi Penelitian Pendidikan. Surabaya: Lentera Cendikia.
Arikunto, Suharsimi. 2013. Prosedur Penelitian. Jakarta: Rineka Cipta
Azwar, Saifuddin. 2009. Metodologi Penelitian. Yogyakarta: Pustaka Belajar
Darlia, Yenis. 2017. Penerapan Model Problem Based Learning dalam Meningkatkan Kemampuan Berpikir Siswa kelas VII SMPN 1. Banda Acehi, (Online). (https://numeracy.stkipgetsempena.ac.id/, diakses 20 Maret 2018).
Husni, A.M. 2014. Penerapan Pembelajaran Kooperatif Tipe TGT untuk Meningkatkan Aktivitas dan Hasil Belajar Siswa SDN 3 Perumnas Way Kandis (Online). (http://digilib.unila.ac.id/1696/9/BAB%20III.pdf, diakses 1 April 2018).
Nurun Nafiah, Yunin. 2014. Penerapan Model Pembelajaran Problem Based Learning untuk Meningkatkan Keterampilan Berpikir Kritis dan Hasil Belajar.Yogyakarta,.(Online).(http://ojs.flkip.ummetro.ac.id/index.php/matematika, diakses 20 Maret 2018).
Rika, Siviani. 2017.Kemampuan Berpikir Kreatif Siswa SMP melalui Model Problem Based Learning. Banda Aceh, (Online). (http://jurnal.unsyah.ac.id/. diakses 20 Maret 2018).
Sudjana, Nana. 2011. Dasar-dasar Proses Belajar Mengajar. Bandung: Sinar Baru Algensindo
Zahroh, F., 2018. PENGARUH PROBLEM-BASED LEARNING TERHADAP PENINGKATAN HASIL BELAJAR MATEMATIKA. Jurnal Teladan: Jurnal Ilmu Pendidikan dan Pembelajaran, 3(1), pp.75-88.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Penulis yang menerbitkan dengan jurnal ini menyetujui persyaratan berikut:
- Penulis mempertahankan hak cipta dan memberikan jurnal hak publikasi pertama dengan karya yang dilisensikan secara bersamaan di bawah Lisensi Internasional Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 yang memungkinkan orang lain untuk berbagi karya dengan pengakuan kepenulisan karya dan publikasi awal di jurnal ini.
- Penulis dapat membuat pengaturan kontrak tambahan yang terpisah untuk distribusi non-eksklusif dari versi jurnal yang diterbitkan dari karya tersebut (misalnya, mempostingnya ke repositori institusional atau menerbitkannya dalam sebuah buku), dengan pengakuan publikasi awalnya di jurnal ini.
- Penulis diizinkan dan didorong untuk memposting karya mereka secara online (misalnya, di repositori institusional atau di situs web mereka) sebelum dan selama proses pengiriman, karena dapat menghasilkan pertukaran yang produktif, serta kutipan lebih awal dan lebih besar dari karya yang diterbitkan.